اوکراین برای خروج از خاک روسیه شرط گذاشت + جزئیات-راهبرد معاصر

اوکراین برای خروج از خاک روسیه شرط گذاشت + جزئیات

اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد قصد ماندن در اراضی‌ای از روسیه که بعد از نفوذ غافلگیرانه به خاک این کشور تصرف کرده ندارد و گفت در صورت موافقت مسکو با یک «صلح عادلانه» حملاتش را متوقف خواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۵ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 13
کد خبر: ۲۵۴۳۵۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد قصد ماندن در اراضی‌ای از روسیه که بعد از نفوذ غافلگیرانه به خاک این کشور تصرف کرده ندارد و گفت در صورت موافقت مسکو با یک «صلح عادلانه» حملاتش را متوقف خواهد کرد.

نیرو‌های اوکراین سه‌شنبه گذشته وارد منطقه «کورسک» شده و در بزرگترین یورش ارتش یک کشور خارجی به خاک روسیه از زمان جنگ جهانی دوم بیش از ۲۴ شهرک را به تصرف خود درآوردند.

بیش از ۱۲۰ هزار نفر از این منطقه گریخته‌اند و «الکساندر سیرسکی»، فرمانده ارتش اوکراین روز دوشنبه مدعی شده که نیرو‌های او کنترل ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه را به دست گرفته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین روز سه‌شنبه مدعی شد که کی‌یف علاقه‌ای به «تصرف» خاک روسیه ندارد. او همچنین از اقدامات ارتش اوکراین دفاع کرد و آن را «کاملاً مشروع» توصیف کرد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: «هر چه زودتر روسیه با احیای یک صلح عادلانه موافقت کند حملات نیرو‌های دفاعی روسیه به روسیه سریعتر به پایان خواهد رسید.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته در یک جلسه با حضور مقام‌های دفاعی و امنیتی برای نخستین بار به صورت علنی درباره نفوذ غافلگیرانه اوکراین به منطقه مرزی «کورسک» صحبت کرد.

پوتین در این جلسه که به صورت مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد با تصریح بر اینکه هدف اوکراین «بی‌ثبات کردن منطقه مرزی» بوده گفت که روسیه نیرو‌های اوکراین را از این منطقه بیرون خواهد کرد.

پوتین همچنین هشدار داد که اوکراین با «پاسخی قدرتمندانه» مواجه خواهد شد. او همچنین وعده داد پیروزی از آن نیرو‌های روسیه خواهد بود.

پوتین علاوه بر این عملیات اوکراین را تلاشی برای ایجاد ناآرامی‌های عمومی و بی‌ثباتی در داخل روسیه توصیف کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت عملیات تهاجمی کی‌یف به جای آنکه باعث ایجاد شکست نظامی در روسیه شود اثرعکس داشته و در عوض باعث ورود نیرو‌های کمکی به ارتش روسیه شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه تأیید کرد که ارتش او در حال جنگ در داخل خاک روسیه است.

ولادیمیر پوتین عملیات نظامی اوکراین را اقدامی تحریک‌آمیز توصیف کرده و گفته که نظامیان کی یف با سلاح‌های مختلف به ساختمان‌های مسکونی و غیرنظامی حمله کرده است.

روز دوشنبه فرماندار موقت کورسک مدعی شد نیرو‌های اوکراین در حمله به گروهی از کارگران یک شرکت برق در این منطقه از حمله شیمیایی استفاده کرده‌اند.

اوکراین روز سه‌شنبه همچنین اعلام کرد به دلیل «افزایش شدت خصومت‌ها» و «فعالیت‌های خرابکارانه» در حال در نظر گرفتن محدود‌های تردد در یک محدوده ۲۰ کیلومتری در منطقه «سومی» در طول مرز با کورسک است.

وزارت دفاع روسیه در عین حال امروز سه‌شنبه اعلام کر دو حمله اوکراین که هدف آن نفوذ به عمق بیشتری از خاک روسیه بوده را خنثی کرده است.

الکساندر بورتنیکوف، رئیس سرویس امنیتی اف‌اس‌بی روسیه هم در بیانیه‌ای گفت که اوکراین این حمله را «با حمایت مجموعه غرب» سازمان‌دهی و اجرا کرده است.

جنگ اوکراین از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفندماه ۱۴۰۰) آغاز شد. در آن روز ولادیمیر پوتین بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرد..

دولت اوکراین، اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود اعلام کرد.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشور‌های غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشار‌های اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

روسیه به شدت با هرگونه حرکت در راستای الحاق اوکراین به ناتو مخالفت کرده است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده که این یک «خط قرمز» برای روسیه خواهد بود. / فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار